Colombo & Negombo - Reisverslag uit Negombo, Sri Lanka van Lieke Bakker - WaarBenJij.nu Colombo & Negombo - Reisverslag uit Negombo, Sri Lanka van Lieke Bakker - WaarBenJij.nu

Colombo & Negombo

Door: Lieke

Blijf op de hoogte en volg Lieke

18 Juli 2015 | Sri Lanka, Negombo

Eindelijk! Het heeft even op zich laten wachten, maar daar is dan uiteindelijk toch het eerste reisverslag! We zitten inmiddels op de helft van onze vakantie in Sri Lanka en hebben dus al veel meegemaakt en te vertellen, maar laten we beginnen bij het begin en de eerste twee plaatsen, namelijk Colombo en Negombo.

Na een lange reis, een tussenstop in Dubai en een aantal feestelijke biertjes en wijntjes komen we om 13.45 uur (plaatselijke tijd) aan op het vliegveld in Colombo. We hebben onze koffers nog niet van de loopband gehaald of we zien al aapjes langs de grote glazen ramen van het vliegveld rennen. Leuk welkomstcomité!

Ons andere welkomstcomité wacht ons al op in de aankomsthal. De komende drie weken zullen we namelijk vergezeld worden door Wiri, een Sri Lankaanse man van 67 die als gids (en niet minder belangrijk als chauffeur) zal gaan fungeren gedurende onze gehele reis. Een chauffeur wordt de toeristen ten zeerste aangeraden en het duurde dan ook niet lang voordat we er zelf achter kwamen waarom. Het verkeer in Sri Lanka is één groot zooitje ongeregeld. Alles rijd door elkaar heen, tweebaanswegen worden vierbaanswegen en dan zijn er ook nog eens overal TucTuc's die menen overal tussendoor te mogen crossen en nog net niet de stoeprand meenemen. Er wordt ingehaald terwijl het eigenlijk niet kan en als er dan toch te vroeg een auto aan blijkt te komen ga je toch gewoon lekker in het midden rijden. En dan is er nog het toeteren. Om niks wordt er getoeterd. Het duurde ook even voor we erachter kwamen dat hier getoeterd wordt om anderen te waarschuwen en dat het niet per se een negatieve lading heeft zoals bij ons. Leuk is dan weer wel dat er tegelijkertijd overal bordjes staan met verboden te toeteren, terwijl je op de weg niet anders hoort.

Je komt in een geheel andere wereld terecht. Veel vrouwen lopen rond in traditionele lange jurken met blote rug en het is duidelijk dat het hier totaal geen probleem is om iets dergelijks te dragen als je wat voller bent. Verder leven er vele verschillende geloven en filosofieën zonder probleem door elkaar heen, met name Boeddhisten, Hindoestanen en Moslims. Aangezien het verkeer op dat moment een gekkenhuis is in Colombo, wordt er afgesproken om de tour door Colombo de volgende dag te doen. Iedereen is op dat moment flink vermoeid van de reis, dus de rest van de dag rust komt dan ook niet ongelegen.

In het hotel worden we zeer vriendelijk ontvangen. De koffers worden voor ons naar onze kamers gebracht, wat voor ons op dat moment nog compleet nieuw is, en de verfrissingsdoekjes en welkomstdrankjes gemaakt van passievrucht volgen al snel. De rest van de dag worden we ontzettend verwend. Het zwembad wordt speciaal voor ons schoongemaakt, de muggen verjaagd met een soort wierook en voor het avondeten wordt zelfs een tafeltje met stoelen en verlichting voor ons klaargezet op het dakterras. Daarnaast komen er tijdens het vallen van de avond grote groepen papegaaien overvliegen die hun heil zoeken in de grote bomen gelegen achter ons hotel. Stel het je eens voor: je zit bovenop een hotel met uitzicht over de stad. Er staat een mooi gedekte tafel in het midden van een grasveld en een rustig muziekje wordt afgespeeld. De geluiden van vogels en apen op de achtergrond en de geur van de Sri Lankese keuken die je tegemoet komt. Kortom, een perfect begin van onze reis.

De volgende dag staan we al vroeg op voor onze tour door Colombo. Colombo is de hoofdstad van Sri Lanka en heeft tevens het meeste aantal inwoners. De tour vond met name met de bus plaats, waarbij we af en toe uitgestapt zijn om bepaalde bezienswaardigheden van dichterbij te bekijken. Op zo’n moment blijkt het ook erg handig als je constant iemand bij je hebt met veel kennis over het land, de geschiedenis en de cultuur. Zo hebben de boeddhisten liever niet dat mensen met boeddha beelden gefotografeerd worden en wordt het al helemaal als een belediging gezien op het moment dat je je rug naar boeddha keert om te poseren. Boeddha beelden en de boeddhistische vlag (te herkennen aan de vijf kleuren; oranje, wit, rood, blauw en geel) zijn overigens vrijwel overal in de stad terug te vinden.

Na onze tour in Colombo rijden we verder naar Negombo voor een rondvaart. Aangekomen op bestemming krijgen we eerst uitleg over de rondvaart; welke route we zullen volgen en welke dieren we waarschijnlijk te zien zullen krijgen. Vervolgens worden we uitgenodigd om wat te gaan drinken. We lopen een man tegemoet die in zijn ene hand een flink mes en in de andere een grote tros kokosnoten draagt. Anders dan we in Nederland gewend zijn, zijn deze kokosnoten echter oranje. Het blijkt dat deze kokosnoten dan ook niet zijn bedoeld om te eten maar om te drinken. De bovenkant wordt eraf gehakt en er wordt een rietje ingestopt en zo krijgt ieder zijn eigen kokosnoot. De smaak is op zich niet verkeerd, behalve dan dat de kokosmelk door de tropische temperaturen wat lauw is geworden.

Vervolgens begint onze rondvaart over de lagune in Negombo waarbij we veel verschillende dieren krijgen te zien; salamanders van 2 meter, heel veel verschillende vogels met prachtige kleuren, aparte koeien langs de kant van de weg en vliegende vissen. Een hele leuke rondvaart, maar door de vermoeidheid die nog steeds goed merkbaar is, ligt iedereen op de terugweg lekker te slapen. Negombo is een echte vissersstad en na de rondvaart gaan we dan ook langs een vissersmarkt. De vissen worden hier op een matje gelegd op het zand en opgerold om te laten drogen. Aan de andere kant worden vissen op een markt verkocht. Erg leuk om eens gezien te hebben, maar met name de geur die op de markt rondhangt zullen we niet snel meer vergeten.

Na de vismarkt worden we naar ons hotel gebracht. Dit hotel zit direct aan de Indische oceaan en er staat dan ook erg veel wind. We maken een mooie wandeling over het strand, waarna we gaan eten en al snel ons bed weer induiken. De volgende dag staat namelijk een lange rit naar Sigiriya op de planning.